In de meer dan vijftien jaar ervaring als woordvoerder heeft Roland Kroes bij talrijke crises en issues besturen en directies geadviseerd en heeft hij ook zelf aan crisiswoordvoering gedaan. Naast crisiscommunicatie zijn issue management, mediarelaties en woordvoering zijn specialismen.

Voor Roland is de context van een crisis of issue belangrijk. Zowel in de externe omgeving als binnen de organisatie zelf. Als je kijkt naar de context, dan kun je in zijn ogen communicatie echt betekenis geven. Roland doet dit op strategisch niveau, door de interne situatie aan de externe omgeving te koppelen. Maar ook door de handen uit de mouwen te steken als de situatie daar om vraagt.

Bedrijven en organisaties waar Roland werkt variëren van (beursgenoteerde) ondernemingen tot (semi-)overheden en belangenorganisaties, van financiële dienstverlening de energiesector, en van consumentenbedrijven tot business-to-business.

Via zijn eigen bureau Context communicatie en mediarelaties werkt Roland op interim basis voor bedrijven en organisaties, variërend van kortlopende issues tot opdrachten van meerdere maanden. Daarnaast is hij beschikbaar als gespreksleider voor (online) congressen en webinars. Ook verzorgt hij regelmatig (gast)colleges op het gebied van PR, mediarelaties en woordvoering.